Rychlíková aristokracie zastoupená řadou 475.1. Škodovy závody v Plzni jich v letech 1947-1950 vyprodukovaly celkem 172 kusů (25 pro KLDR). Šlo o univerzální parní lokomotivu, primárně určenou pro vozbu dálkových rychlíků, ale i osobních vlaků a rychlých nákladních vlaků. Během vývoje se uplatnili na svou dobu nejmodernější postupy a konstrukční prvky používané v té době i v zahraničí. Vznikla tak lokomotiva s řadou unikátních řešení v konstrukci parních kotlů, které se později uplatnili i u konstrukce nejsilnější nákladní parní řady 556.0. Šlechtičny sloužily skvěle takřka 30 let a za tu dobu si získaly obdiv i oblibu pro svou jednoduchou obsluhu i provozní spolehlivost, která jejich konec oddálila i s příchodem motorových, avšak z počátku poruchových brejlovců, tedy lokomotiv řad T 478.3. Z provozu tak byly vyřazovány až na samém sklonku parní éry ČSD. Ačkoli byla konkrétně lokomotiva 475.179 provozována i v jiných depech, hlavním domovem byl severočeský Děčín, odkud v roce 1980 plynule přešla do nostalgického angažmá. Nyní na své cesty vyjíždí z depa v České Lípě. V posledních letech je jednou z vůbec nejnasazovanějších lokomotiv na nostalgických jízdách. Od jara 2020 prošla renovací dýmničních vrat, která jsou nyní v původním barevném řešení.
Druh vozidla | parní lokomotiva |
Období výroby | 1947 – 1950 |
Výrobce | Škodovy závody, Plzeň |
Maximální rychlost | 100 km/h |
Indikovaný výkon | 1 480 kW |
Služební hmotnost | 102,7 t |
Průměr hnacích dvoukolí | 1 750 mm |