POPIS

Protože se v poválečných letech výrazně zvyšoval objem nákladní dopravy a elektrifikace hlavních tratí se zpožďovala, objednaly si ČSD u plzeňské škodovky vývoj a výrobu parní lokomotivy právě pro tyto těžké výkony. Konstruktéři využili poznatků z výroby a provozu válečných lokomotiv a obohatili je o několik v té době moderních prvků. Podle mechanického přikladače uhlí (s výrobním označením Standard Stocker) se mezi strojvedoucími začalo lokomotivě říkat Štokr. Řada 556.0 byla nejpočetnější z parních lokomotiv dodaných pro ČSD. Již v prvním roce provozu lokomotivy překvapovaly svým výkonem a překonaly několik těžkotonážních rekordů, kdy byly schopné odvést například vlak o hmotnosti až 4 000 tun bez postrku.

TECH

Druh vozidla  Parní loko. pro těžké výkony
Rok výroby 1951-1958
Výrobce Škodovy závody Plzeň
Maximální rychlost 80 km/h
Indikovaný výkon 1500 kW
Služební hmotnost 99 t
Vyrobených kusů  510