Protože se v poválečných letech výrazně zvyšoval objem nákladní dopravy a elektrifikace hlavních tratí se zpožďovala, objednaly si ČSD u plzeňské škodovky vývoj a výrobu parní lokomotivy právě pro tyto těžké výkony. Konstruktéři využili poznatků z výroby a provozu válečných lokomotiv a obohatili je o několik v té době moderních prvků. Podle mechanického přikladače uhlí (s výrobním označením Standard Stocker) se mezi strojvedoucími začalo lokomotivě říkat Štokr. Řada 556.0 byla nejpočetnější z parních lokomotiv dodaných pro ČSD. Již v prvním roce provozu lokomotivy překvapovaly svým výkonem a překonaly několik těžkotonážních rekordů, kdy byly schopné odvést například vlak o hmotnosti až 4 000 tun bez postrku.
Druh vozidla | Parní loko. pro těžké výkony |
Rok výroby | 1951-1958 |
Výrobce | Škodovy závody Plzeň |
Maximální rychlost | 80 km/h |
Indikovaný výkon | 1500 kW |
Služební hmotnost | 99 t |
Vyrobených kusů | 510 |