7543

POPIS

Brejlovec, dieselová-elektrická lokomotiva řady T 478.4 (754) , se zrodila mezi lety 1975-1980 v pražské lokomotivce ČKD jako vylepšená verze předchozího výrobního typu T 478.3 (753). Podnětem byla potřeba nahradit na osobních spojích těžké parní lokomotivy moderní motorovou trakcí. Drahám tak bylo do konce sedmdesátých let dodáno celkem 86 strojů, ač byla původní objednávka vyšší. Důvodem byl úmyslně založený požár smíchovské továrny ČKD  Naftové motory. Rodina lokomotiv řady 750, 753 a 754, tedy Brejlovců, jak se jim říká pro jejich typický tvar čela, resp. vystouplého okna stanoviště, byla od počátku určena pro vozbu důležitých rychlíků na neelektrifikovaných tratích. Děčínské stroje vozily od hranic do Prahy i legendární expresy Vindobona a Hungaria. Masivní elektrifikace hlavních  tahů na přelomu 80. a 90. let a změna koncepce v nasazování motorových jednotek místo klasických vlaků s lokomotivou odsunula v poslední době Brejlovce řady 754 trochu do pozadí. Vozbu osobních vozů a rychlíků na dosud neelektrifikovaných tratích částečně převzala i v posledních letech rekonstruovaná řada 750.7 .

TECH

Označení 754 (původní T478.4)
Rok výroby 1975-1980
Počet vyrobených 86
Max. rychlost 100 km/h
Trvalý výkon 1460 kW
Tažná síla až 215 kN
Hmotnost 74,4 tuny

FOTO