Historie dvounápravových motorových vozů řady 801, s původním označením do roku 1988 jako M 131.1, se začala psát v polovině čtyřicátých let v kopřivnickém národním podniku Tatra. Nutnost poválečné obnovy státních železnic sebou nesla zásadní požadavek na nové motorové vozy, a to jak pro obsluhu hlavních, tak i vedlejších lokálních tratí. Výsledkem byl vznik dvou zásadních strojů tuzemské drážní produkce. Pro hlavní tratě to byl dieselelektrický motorový vůz řady M 262.0, známý též jako Kredenc a právě červený Hurvínek řady M 131.0. V roce 1948, dva roky po vlastním zadání, přichází první prototyp a zanedlouho poté i první dodávka menšího ze sourozenců. Oba motorové vozy však nesly řadu ověřených konstrukčních prvků tuzemských strojů z předválečných let i německých vozů získaných v rámci válečných reparací. Sériová výroba první řady stojednatřicítek byla zakončena v roce 1951 s počtem 340 vozů. Další série z let 1954-1956 čítala vozidel 209. Prvních čtyřicet vozů dodaly ČSD závody v Kopřivnici. Kompletace vozů 3. série pak od roku 1954, až do ukončení výroby v roce 1957, prováděla Vagónka Tatra ve Studénce. Původní III. vozovou třídu nahradila v roce 1957 třída druhá. Nové vozy byly poháněny předválečnými vzduchem chlazenými vznětovými dvanáctiválci Tatra T 301, původně určenými pro těžké nákladní vozy Tatra 111. Šlo o vůbec první použití  vzduchem chlazeného vznětového motoru v železničních motorových vozech v Československu. Osvědčený a na provoz nenáročný motor byl spolu s mechanickou převodovkou zárukou spolehlivosti i v nejkrutějších mrazech, kde by vodou chlazené agregáty nevydržely noční stání mimo výtopnu. I když měly Hurvínci „svoji“ řadu přípojných vozů Clm a CDlm, bylo běžné je vídat ve všemožných variantách a kombinacích na lokálkách doslova ve všech koutech republiky, výjimečně pak i na rychlících nebo postrkové službě. S celkovým počtem 549 kusů, vyrobených ve 13. sériích, šlo dlouho o naši nejpočetnější řadu, a to až do roku 1976, kdy jejich roli i primát postupně přebraly motorové vozy řady M 152.0 (810), aby je pak v roce 1984 nahradily docela. S Hurvínky, které svou přezdívku získaly díky dřevěným sedadlům a kvůli čelním reflektorům, nemálo podobným výrazu známé loutky, se dnes můžeme pravidelně setkávat na historických jízdách ČD Nostalgie, dnech železnice nebo na akcích železničních spolků.

TECH

Označení 801 | dříve M 131.1
Počet vozidel 549
Max. rychlost 60 km/h
Výkon / agregát 113 kW / Tatra T301
Míst k sezení 48
Výroba 1948 – 1956