Jídelní vozy řady WR 851 z produkce vagónky VEB Bautzen vznikly v roce 1976 v celkovém počtu 28 vyrobených kusů, primárně určených pro významné rychlíkové linky a dálkové spoje. Jejich servis zajišťovala výhradně firma JLV. Polovina vozu je uspořádáním určena pro kuchyni a polovina pro konzumaci v restaurační části, s celkovou kapacitou 48 míst k sezení u stolků pro čtyři osoby.
Začátkem 90. let prošlo pět vozů WR rekonstrukcí, aby kvalitou splňovaly mezinárodní standarty vlaků směřujících do západní Evropy. Bylo nahrazeno původní koženkové čalounění a především zvýšení konstrukční rychlosti na 160 km/h. Byly nasazeny na prestižní linky do Curychu. V letech 2003/2004 jim byl odebrán režim RIC – způsobilosti pro mezinárodní vlaky. Poslední rekonstrukcí vozy prošly v letech 2010 a 2011, z důvodu zpožděné dodávky nových jídelních vozů řady WRmee819. Od r. 2013 byly využívány jen jako zálohy a dále již nepoužívány. Vozy č. 008 a 013 pak byly deponovány do železničního muzea ČD Lužná u Rakovníky, kde vůz 013 jezdí např. jako součást dobové rychlíkové soupravy „Ostravan“.
Označení | WR851 |
Počet | 28 |
Max. rychlost | 140 km/h |
Modernizace | 2003, 2004, 2010, 2011 |
Kapacita | 48 |
Rozšířená přeprava | – |