Dieselelektrické lokomotivy s původním označením T 478.1 (T 478.2), známé pro své vnadné tvary jako Bardotky, přišly na svět v polovině šedesátých let 20. století, v době kdy již bylo rozhodnuto, že motorizace ČSD se vydá cestou dieselelektrického přenosu výkonu. Původně zamýšlená koncepce série hydraulických strojů s nižší hmotností totiž uvázla na mrtvém bodě. Tehdejší ministerstvo dopravy proto zadalo vývoj univerzálních čtyřnápravových strojů, s dostatečnou výkonovou rezervou pro vozbu rychlíků, osobních vlaků i lehčích nákladních vlaků a konstrukční rychlostí 100 km/h. Úkol splnilo ČKD Praha a mezi lety 1964-1971 dodalo ČSD 230 strojů řady T 478.1 a dalších 82 kusů řady T478.2 (bez zařízení pro vytápění osobních souprav). Lokomotivy prošly v průběhu let řadou inovací, nejznámější z nich, bylo nahrazení původní ho parního vytápění souprav elektrickým v první polovině 90. let. Takto upravené lokomotivy dostaly označení řadou 749. Stále vzácnější setkání s legendárním strojem a jeho typickým chrapotem netlumených výfuků přeplňovaného nízkootáčkového šestiválce o objemu 163,2 litru je pro železniční nadšence vždy velkým svátkem. Naše virtuální prohlídka byla pořízena v jedné z hlavních hvězd Posázavského Pacifiku, stroji 749.254, který se dočkal svého ozvučeného provedení i v modelové železnici.
Označení | 749 |
Rok výroby | 1992-1996 |
Počet vyrobených | 60 |
Max. rychlost | 100 km/h |
Trvalý výkon | 1103 kW |
Tažná síla | 180 kN |
Hmotnost | 75 tun |