Dvousystémová elektrická lokomotiva řady 371 vznikla modernizací původní řady lokomotiv 372, které byly určeny primárně na vozbu rychlíků, expresů i nákladních vlaků mezi územím ČSSR a tehdejší NDR, a to na trase Praha – Děčín – Drážďany – Berlín. Důvodem vzniku lokomotivy byl požadavek na zvládnutí dvou rozdílných trakčních systémů (český stejnosměrný a německý střídavý) bez nutného přepřahu lokomotiv v přechodových stanicích Dolní Žleb/Bad Schandau. Zajímavostí je, že u lokomotivy, přestože vychází z osvědčených škodováckých strojů II. generace s pulzní regulací, si Němci prosadili zastaralou regulaci odporovou. Díky vysoké poruchovosti a časté nespolehlivosti si lokomotiva brzy vydobyla nelichotivou přezdívku Bastard. V letech 1996–2000 a 2004 došlo k modernizaci šesti lokomotiv, čímž vznikla řada 371 (mj. zvýšena rychlost ze 120 na 160 km/h) a stroje tak i přes své nedostatky dále vozí prestižní dálkové vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Nahradit by je měla v brzké době řada 380.
Během naší virtuální prohlídky navštívíme vůbec první stroj z rekonstruované řady (1994-1996) s označením 371.001-9.
Označení | 371 (před modernizací) 372 (původní ES 499.2) |
Roky výroby/rekonstrukce | 1988–1991/1994–2000, 2004 |
Počet zrekonstruovaných | 7 |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Trvalý výkon | 3 080 kW |
Tažná síla | až 205 kN |
Hmotnost | 83 tun |