Dvousystémová elektrická lokomotiva řady 363.5 vznikla zásadní modernizací stejnosměrných lokomotiv řady 163 s pulsní tyristorovou regulací, jejíž provozní historie se začala psát v polovině osmdesátých let. Po oddělení nákladní od osobní dopravy vznikl u ČD Cargo problém s akutním nedostatkem lokomotiv schopných provozu na obou našich (případně i zahraničních) napájecích soustavách. Jedním z řešení tohoto problému byla komplexní modernizace strojů řady 163, kterými ČD Cargo disponovalo. Modernizace se ubírala i cestou zvýšení užitných vlastností a odstraněním některých omezení původních lokomotiv. V letech 2010-2013 proto došlo k zásadní rekonstrukci zejména elektrické části třiceti Peršingů řady 163, spočívající v dosazení nových trakčních měničů či vícečlenného řízení hned několika spražených lokomotiv, schopných provozu i na tratích s napětím 25 kV 50 Hz. Společně s odpovídajícím vlakovým zabezpečovačem to umožňuje řadě 363.5 zajíždět bez přepřahu na Slovensko i do Maďarska. Zmíněná modernizace patří k povedenějším počinům a z nově vzniklé řady se rychle stala jedna z provozně nejoblíbenějších i nejúspornějších tuzemských lokomotiv. Modernizaci provedla společnost Škoda Transportation, nástupce původního výrobce – Škody Plzeň.
Označení | 363.5 | tovární 71Em |
Rok rekonstrukce | 2010-2013 |
Počet vyrobených | 1 + 66 rekonstr. ř.363 |
Max. rychlost | 120 km/h |
Trval. výkon | 3700 kW |
Max. tažná síla | až 300 kN |
Hmotnost | 88 tun |