Univerzální lokomotivy řady 242 vyráběla Škoda Plzeň v několika sériích v letech 1975, 1979 a 1981 s určením pro tratě se střídavým napětím. Ve výrobě nahradily na svou dobu nadčasové Laminátky řady 240, jejichž odvážný vzhled byl vykoupen vysokou cenou použitých sklolaminátových materiálů. Právě proto získaly přezdívku Plecháč. S řadou 242 se dnes setkáme na elektrifikovaných tratích napájených střídavým systémem, především tedy v jižní a jihozápadní části republiky. Část strojů prochází modernizací pro možnost ovládání z řídicího vozu – úprav doznalo zejména stanoviště vybavené nově například zařízením automatické regulace rychlosti, dvojicí displejů či informačním systémem pro cestující.
Označení | řada 242, dříve S499.02 |
Roky výroby | 1975/1979/1981 |
Počet vyrobených | 86 + 4 |
Max. rychlost | 120 km/h |
Trval. výkon | 3 080 kW |
Tažná síla | 240 kN |
Hmotnost | 84 t |