Počátkem 60. let spatřila světlo světa univerzální elektrická lokomotiva řady S 489.0 (od roku 1988 označena řadou 230), učená pro tratě elektrifikované střídavou napájecí soustavou 25 kV 50 Hz. Za nadčasovými a dodnes působivými tvary stojí otec tuzemského průmyslového designu, architekt prof. Otakar Diblík. Daní za eleganci bylo využití lehkého, ale tehdy mimořádně nákladného a nedostatkového polyesterového sklolaminátu. Druhá dodávka 120 strojů řady S 499.0 (později řada 240) se proto koncem 70. let stala poslední vyrobenou sérií takto konstrukčně progresivních lokomotiv. Design následně vyráběných Plecháčů dnešní řady 242 byl už mnohem konzervativnější. Obě řady Laminátek jsou i po půlstoletí provozu spolehlivými dříči zejména v nákladní dopravě. Setkat se s nimi můžete především na jihu Čech a Moravy pod značkou ČD Cargo, nebo na Slovensku v barvách ZSSK.
Označení | 240 | tovární 47E |
Rok výroby | 1968-1970 |
Počet vyrobených | 145 |
Max. rychlost | 120 km/h |
Trval. výkon | 3080 kW |
Tažná síla | až 255 kN |
Hmotnost | 85 t |