Stejnosměrná řada 162 pro napětí 3kV vstoupila na tuzemskou železniční scénu na počátku devadesátých let jako mutace Peršingu řady 163. Ten vyjel z plzeňské Škodovky v roce 1984 a po vyléčení „dětských nemocí“ se z této řady stal spolehlivý tahoun a každodenní dříč. Plzeňská Škoda proto v roce 1991 představila univerzální lokomotivu, odvozenou od řady 163, určenou primárně pro vozbu rychlíků a expresů, ale využitelnou i k výkonům na nákladních vlacích. Oproti starší sesterské řadě 163, s níž sdílí většinu konstrukčních prvků, došlo úpravou převodovek ke zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Řada 162 převzala od starších stošedesáttrojek i přezdívku Peršing, někdy doplněnou přídomkem „rychlej“. Přezdívka vznikla v polovině 80. let, kdy byly na území tehdejší NSR umisťovány americké balistické střely krátkého a středního doletu pojmenované podle amerického generála Johna J. Pershinga. Odráží počáteční provozní nespolehlivost lokomotiv, kdy, podobně jako americké rakety, měly i Peršingy rychlý start a krátký dolet. Často se totiž kvůli poruše do cílové stanice vůbec nedostaly.
Označení | 162 | tovární 98E |
Rok výroby | 1991 |
Počet vyrobených | 60 |
Max. rychlost | 140 km/h |
Trval. výkon | 3480 kW |
Tažná síla | až 258 kN |
Hmotnost | 85 tun |