Elektrická jednotka řady 560, určená původně pro střídavou napájecí soustavu jihočeských a západoslovenských tratí, spatřila světlo světa na počátku 70. let ve Vagonce Tatra Studénka. Prototyp v podobě třívozové jednotky koncepce push-pull se projevil jako kapacitně nedostatečný a pro tehdejší konzervativní přístup ministerstva dopravy i ČSD příliš průlomový. Přesto sériové provedení přineslo na svou dobu několik zajímavých řešení, např. možnost variabilního spřahování různých počtů elektrických a vložených vozů, popřípadě spojování více jednotek pro zvýšení kapacity. Krokem zpět bylo ale opuštění nízkopodlažní konstrukce, aplikované již o deset let dříve u stejnosměrné řady EM 475.1. Právě tento handicap je dodnes největší slabinou řady 560, která je postupně nahrazována jednotkami RegioPanter. Zbývající jednotky 560 postupně dosluhují v příměstské dopravě v brněnské aglomeraci.
Označení | 560 (SM 488.0) |
Počet vyrobených | 34 kusů |
Max. rychlost | 110 km/h |
Výkon | 2x 840 kW |
Napájení | 25 kV, 50 Hz |
Míst k sezení | 416 / 5 voz.souprava |