560

 POPIS

Elektrická jednotka řady 560, určená původně pro střídavou napájecí soustavu jihočeských a západoslovenských tratí, spatřila světlo světa na počátku 70. let ve Vagonce Tatra Studénka. Prototyp v podobě třívozové jednotky koncepce push-pull se projevil jako kapacitně nedostatečný a pro tehdejší konzervativní přístup ministerstva dopravy i ČSD příliš průlomový. Přesto sériové provedení přineslo na svou dobu několik zajímavých řešení, např. možnost variabilního spřahování různých počtů elektrických a vložených vozů, popřípadě spojování více jednotek pro zvýšení kapacity. Krokem zpět bylo ale opuštění nízkopodlažní konstrukce, aplikované již o deset let dříve u stejnosměrné řady EM 475.1. Právě tento handicap je dodnes největší slabinou řady 560, která je postupně nahrazována jednotkami RegioPanter. Zbývající jednotky 560 postupně dosluhují v příměstské dopravě v brněnské aglomeraci.

TECH

Označení 560 (SM 488.0)
Počet vyrobených 34 kusů
Max. rychlost 110 km/h
Výkon 2x 840 kW
Napájení 25 kV, 50 Hz
Míst k sezení 416 / 5 voz.souprava