POPIS

Salonní vůz s označení Aza 80 se poprvé představil veřejnosti 7. 3. 1930 u příležitosti 80. narozenin prvního československého prezidenta Tomáše Gariqua Masaryka. Ostatně číslovka v označení vozu odráží právě prezidentovo jubilem. Interiér celokovového vozu ze smíchovské vagonky Ringhoffer tvoří z velké části dřevěné obložení z australské třešně s doplňky z pařené hrušky. Samotnému prostoru konferenční části dominuje lustr s 86 žárovkami, který (stejně jako většina zařízení interiéru) nese podpis architekta Josefa Jonáše. Na cestách po republice i Evropou doprovázela prezidenta krom choti i suita v podobě tajemníka, lékaře a několika členů služby. Prezident a první dáma měli k dispozici vlastní oddělené ložnice se samostatnými koupelnami. Nechyběl oddíl pro zavazadla, kuchyně se sporákem a topná komora.  Spojovací oddíl pak zajišťoval spojení se světem prostřednictvím telefonu a bylo zde instalováno také zařízení pro poslech rádia. Během Protektorátu Čechy a Morava sloužil vůz prezidentu Háchovi. Edvard Beneš s ním absolvoval první cesty po návratu do vlasti v roce 1945. Vůz byl nadále sporadicky využíván stranickými činiteli až do roku 1969, kdy měl být jako ideologicky nehodící se přežitek buržoazních časů sešrotován. Díky nadšencům z železničních opraven a strojíren v Českých Velenicích k tomu naštěstí nedošlo. Chátrající železniční skvost ale na svou obnovu čekal další tři desetiletí. V současnosti je vůz majetkem Českých drah, plně provozní a je deponován v CHV Lužná u Rakovníka. Dnes bývá opět součástí vlaků vypravovaných u příležitosti státnických návštěv nebo akcí připomínajících slavné okamžiky historie naší země.

FOTO