POPIS

Bezprostředně po vzniku samostatného Československa bylo dokončováno ještě několik dodávek osobních vozů původně objednaných pro Rakouské státní dráhy K.k.St.B. Nejpočetnější z nich byla série 30 vozů řady Ci. Jedná se o dvounápravové vozy s otevřenými představky. Mají standardní rozměry – délku 13,43 m a rozvor 8,0 m. Vnitřní členění vozu bylo na tři oddíly III. třídy. První měl dva fiktivní oddíly a 19 míst k sezení, druhý čtyři fiktivní oddíly a 39 sedadel v uspořádání 3+2. Malý třetí oddíl se čtyřmi sedadly sousedil se záchodem. Celkově tedy bylo ve voze k dispozici 62 sedadel. Na ocelovém nýtovaném rámu spočívala dřevěná, z vnější strany oplechovaná, vozová skříň. Větrání bylo provedeno sklopnými okénky, vytápění bylo parní vysokotlaké. Původní osvětlení bylo plynové se 7 lampami. Byly vystrojeny sací brzdou, ale už před rokem 1931 byly všechny, až na 6 vozů, přestavěny na brzdu tlakovou. Kromě vozů vyrobených po vzniku ČSR se v systému ČSD vyskytovalo ještě 146 stejných vozů, které byly převzaty po Rakouských státních drahách. Všechny tyto vozy rakouského původu byly při větších opravách vozových skříní postupně upravovány do podoby pozdějších vozů ČSD.

TECH

Označení Ci ( po zrušení 3. třídy Bi )
Počet vyrobených vozů 176
Max. rychlost 80 km/h
Výroba v letech V období ČSR do r 1919
Míst k sezení 62
V provozu 1918 – současnost (nostal. jízdy)

FOTO