POPIS

Historie čtyřnápravových přípojných velkoprostorových osobních vozů druhé třídy sahá do roku 1958, kdy je jako řadu Btx začala vyrábět Vagónka Tatra Studénka jako přípojné vozy k motorovým vozům řady 820. Nedostatek osobních vozů u ČSD zapříčinil urychlené uvedení nových vozidel do provozu, čím byly dodány tři roky před samotným zavedením motorových vozů ř. 820. Z počátku tak jezdily za motorovými vozy ř. 830 (M 262.0), později i s mot. vozy řady 850 a 851 (M 286.1). V 90. letech byly využity i u mot. vozů řady 842.

Jejich výhradním odběratelem byly ČSD, a to až do ukončení výroby v roce 1969. Celkem bylo vyrobeno 711 vozů.

Vozy lehké konstrukce na podvozcích Tatra jsou průchozí po sklopných můstcích. Čela jsou vybavena panoramatickými okny. Vytápění je zajištěno naftovými agregáty. Elektrická energie je dodávána nápravovým dynamem. Vozy jsou vybaveny průběžným kabelem pro řízení více motorových vozů řady 820.

V letech 1995-1997 proběhla u 68 vozů modernizace na řadu Btx 763. Byl zmenšen počet sedaček na 66, byl dosazen vlakový rozhlas, vyměněna okna a posuvné dveře a řada dalších změn.

Dnes jsou vozy řady Balm součástí dobových souprav, nejčastěji jako rozšíření motorových vozů řady 820 a 830.

TECH

Označení Btx 761 (60 a 70. let Balm, v 80. a 90. let Bix)
Počet vyrob. vozů 711
Max. rychlost 90 km/h
Výroba v letech 1958-1969
Míst k sezení 2. třída 68/66
V provozu 1959-současnost