První prototypy dieselelektrické lokomotivy původní řady T 669.0 (od roku 1988 označované řadou 770) vyjel z ČKD Praha v roce 1963. Hlavním impulzem k vývoji nové lokomotivy byl zásadní nedostatek výkonných strojů pro těžkou posunovací službu nejen na síti ČSD a tuzemských vlečkách, ale především v Sovětském svazu. Ten se posléze stal hlavním odběratelem širokorozchodné verze lokomotivní řady T 669.5 (770.8) a T 669.51 (771.8), označené ČME 3. Právě z tohoto označení vznikla neoficiální přezdívka – Čmelák. Úspěšné zkoušky strojů pro oba rozchody znamenaly bezodkladné zahájení sériové výroby. Téměř kompletní produkce pražské ČKD pak zamířila na Východ, naopak pro potřeby československé železnice byla zřízena linka v závodech SMZ Dubnica nad Váhom. Mezi lety 1967-1969 zde bylo vyrobeno 111 strojů. V roce 1968 došlo k několika inovacím především v novém uložení lokomotivní skříně na rámech podvozků pomocí vahadel, čímž došlo k vyrovnání nápravových tlaků a následnému omezení jinak extrémního opotřebení kolejového svršku. Tím vznikla nová řada lokomotiv T 669.1 (dnes 771), která pak v sérii 207 kusů navázala na dosavadní produkci řady 770. Sesterské stroje ČME 3 zůstaly v produkci ČKD až do roku 1994. Od šedesátých let tak do SSSR, Ruské federace a postsovětských republik putovalo téměř 8 000 Čmeláků. Díky tomu jde o druhou nejrozšířenější lokomotivní řadu na světě! Čmeláci pro široký rozchod se od tuzemských lišily především brzdovou soustavou, systémem chlazení a tepelnou izolací pro teploty až mínus 60 stupňů Celsia a rozdílným typem spřáhla. Nástupcem řady ČME 3 měla být supertěžká lokomotiva ČME 5, dosahující až od 70% větších výkonů oproti původním Čmelákům. Ambiciózní projekt z druhé poloviny 90. let však zůstal u ověřovací série 12 kusů a do sériové produkce se nikdy nedostal. V současnosti již většina Čmeláků na našich tratích dosloužila, byla sešrotována nebo odprodána soukromým dopravcům. Odvozené stroje řady ČME 3 však slouží v Pobaltí, na Blízkém i Dálném Východě, nebo například ve Vorkutu, ležícím za polárním kruhem. Část jich také píše novou etapu života jako základ modernizovaných strojů zejména v pobaltských republikách, Rusku i českých dílnách CZ LOKO. V Moldavsku se Čmelák dostal i na poštovní známku. U nás se dochoval vůbec první vyrobený stroj T 669.0001 a na vlastní oči si jej můžete prohlédnou v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.
Označení | 770 (původní 669.0) |
Rok výroby | 1963, 1967-1969,1983 |
Vyrobeno pro ČSSR | 119/21 (ČSD/prům.) |
Max. rychlost | 90 km/h |
Trvalý výkon | 993 kW |
Tažná síla | až 240 kN |
Provoz. hmotnost | 116 tun |