Parní lokomotivu exotičtějších barev byste jen těžko hledali, což se odráží i v její přezdívce – papoušek. Půvabné tendrovky určené pro rychlíky na náročných tratích a příměstské vlaky vzniky v počtu 60 kusů v letech 1952-1955. Za jejich konstrukcí stojí pražská lokomotivka ČKD. Šlo zároveň o vůbec poslední typ parní lokomotivy vyrobené v tomto závodě pro účely ČSD. V provozu nahradily především prvorepublikové „ušaté“ řady 464.0. Konec mimořádně spolehlivých a oblíbených papoušků přichází na počátku sedmdesátých let, kdy jsou postupně odstavováni nebo dosluhují na vedlejších výkonech, ač stále svými výkony dostačují plnohodnotnému rychlíkovému provozu na neelektrifikovaných tratích. Stroj 477.043 dojezdil v malešické teplárně a od roku 2001 je provozním exponátem ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.
Druh vozidla | parní lokomotiva tendrová |
Období výroby | 1951-1952, 1955 |
Výrobce | Českomoravská – Kolben, Praha |
Maximální rychlost | 100 km/h |
Indikovaný výkon | 1590 kW |
Služební hmotnost | 128,7 t |
Průměr hnacích dvoukolí | 1 625 mm |