Vyšší výkon pro elektrické rychlíkové lokomotivy, než do té doby poskytovali stroje řady E 499.0, mělo přinést jejich šestinápravové uspořádání. Koncept úspěšný například v Německu se ale u nás příliš neujal, lokomotivy byly těžké a příliš opotřebovávaly obloukovité tratě, které navíc musely projíždět pomaleji než čtyřnápravové stroje. Prototyp E 669.001 vyrobený v plzeňské škodovce v roce 1959 byl proto zkoušen v nákladní dopravě. Jeho domovem bylo depo v České Třebové, kde byl také v roce 1995 se sesterskou lokomotivou E 669.002 po dlouhodobém odstavení z provozu opraven. Nyní je exponátem ČD Muzea Lužná u Rakovníka.
Označení | 181| původní E 699.101 |
Rok výroby | 1958 (v provozu do 2007) |
Napájecí soustava | 3 kV= |
Max. rychlost | 90 km/h |
Trval. výkon | 3048 kW |
Max tažná síla | až 345 kN |
Hmotnost | 119 tun |