Lokomotiva 414.096 byla vyrobena v roce 1906 ve Vídni a sloužila především v Praze na Smíchově a v Českých Budějovicích, kde byla také roku 1967 vyřazena z provozu a umístěna na pomník v Českých Velenicích. Posledních 10 let trvalo její vzkříšení do provozního stavu, první zátop v novém životě se povedl na jaře 2019. Během první světové války byly stroje této řady, typické pro svůj baňatý komín, který jim dal i přezdívku „heligón“, hojně používány ve vojenské i nákladní dopravě. Lokomotivy měly indikovaný výkon 490 kW a tak utáhly vlak o hmotnosti 500 t na stoupání 10 ‰ rychlostí 15 km/h nebo na stoupání 25 ‰ vlak o hmotnosti 200 t rychlostí 12 km/h. Relativně nízká maximální rychlost 35 km/h byla způsobena množstvím převislých částí stroje, které při vyšších rychlostech způsobovaly neklidný chod a kolébání. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo do stavu ČSD 119 strojů, které je označily řadou 414.0 a jejich tendry 312.0 a 412.3.
Lokomotivu inventárního čísla 414.096 si můžete na vlastní oči prohlédnout jako součást expozice ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.
Druh vozidla | parní lokomotiva ř. 414.0 |
Vyrobena | 1906 (rekons. 2009-2019) |
Výrobce | Florisdorf, Vídeň |
Maximální rychlost | 35 km/h |
Indikovaný výkon | 490 kW |
Služební hmotnost | 55,1 t |
Průměr hnacích dvoukolí | 1 100 mm |