POPIS

První tuzemská elektrizovaná trať z Tábora do Bechyně se stala jediným domovem čtyř elektrických vozů, které v letech 1903, 1905 a 1908 na návrh Františka Křižíka vyrobily Ringhofferovy závody v Praze. Dodavatelem elektrické části byla firma Křižík. Na svoji dobu velmi moderní vozidla nesla nejdříve označení řadou BCDa, později 40, po zavedení Kryšpínovského systému označování M 400.0 a od roku 1962 pak EM 400.0. Skříň vozu je smíšené konstrukce, vnější kostru tvoří ocelové nýtované profily a vnitřní uspořádání pak dřevěné výplně. S pojezdem je spojena otočnými čepy na dvounápravových podvozcích, které byly původně osazeny trakčními motory o výkonu 25,76 kW. Vypružení je zajištěno listovými pružnicemi. Interiér vozu je tvořen dvěma oddíly 3. třídy dřevěnými lavicemi. Dva oddíly 2. třídy pak poskytují značně rozdílný komfort cestování v podobě měkkého červeného čalounění a toalety. Obě části se dále dělí na kuřáckou a nekuřáckou část. Vnitřní uspořádání dvou později dodaných vozů se však lišilo co do kapacity jednotlivých oddílů – 40 míst třetí třídy na úkor osmimístné druhé třídy. Čela vozu tvoří řídící stanoviště s kontrolérem pro původně 8 rychlostních a 6 brzdových stupňů.

První tři vozy prošly v průběhu třicátých let výraznější rekonstrukcí, která se dotkla především elektrické výzbroje a systému řízení. Mimo jiné dostaly silnější trakční motory o výkonu 42 kW každý. Čtvrtý vůz byl po požáru využíván jako zdroj náhradních dílů. Vozy známé také pod přezdívkou Elinka nebo Křižík zajišťovaly pravidelnou dopravu na bechyňské dráze až do roku 1955, kdy byly dodány nové lokomotivy řady E 422.0 (dnes řada 100). Rok 1964 znamenal konec pro vozy 001 a 002, třetí vůz měl zůstat jako záloha. Ten byl však v technicky horším stavu, než vůz 001 a tak došlo k záměně tabulek s inv. čísly. Sešrotován byl tedy ve skutečnosti vůz 003. Na jediném přeživším voze pak došlo ke generálním opravám, než byl v roce 1973 definitivně vyřazen, aby se vzápětí stal provozním exponátem Národního technického muzea. Elinka EM 400.001 je spolu s Bobinkou řady 100 hlavní hvězdou každoroční železniční akce Léto na Bechyňce.

TECH

Označení EM 400.0 | dříve M 400.0 a řada 40
Počet vyrobených 4 (1 v provozním stavu)
Max. rychlost 50 km/h
Max. výkon 221 kW
Přepr. kapacita 30 míst (3. třída) + 10 míst (2. třída)
Hmotnost vozu 27 t

FOTO