Nostalgie není jen pára a saze. Pro naše nejstarší elektrické jednotky se ujala řada ne vždy lichotivých přezdívek, nicméně v době svého vzniku představovaly velký technologický pokrok a pomohly výrazně zvýšit kvalitu cestování. Nadčasovost řešení potvrzuje fakt, že bez větších problémů zvládají nápory cestujících v pražské aglomeraci i v omezeném rozsahu i dnes, aniž by prošly zásadní modernizací. Jejich pravidelnému nasazení však již zvoní hrana. Jednotky byly vyrobeny ve dvou sériích v 60. a 70. letech minulého století ve Vagonce Tatra Studénka a MEZ Vsetín. Po svém dodání se objevovaly na mnoha hlavních tratích v okolí velkých měst (např. Ústí nad Labem, Pardubice, Hradec Králové, Ostrava, Košice), postupně byly přesunuty do pražského depa. Vozidlo s evidenčním číslem 451.045/046 prodělalo v roce 2010 generální opravu a je provozováno jako muzejní.
Označení | 451/452 |
Počet vyrobených | 51/11 |
Max. rychlost | 100 km/h |
Výkon | 1320 kW |
Napájení | 3 kV = |
Míst k sezení / stání | 300 / 380 |