Počátek poválečné elektrizace bude už navždy spjat s lokomotivami řady E 499.0. Tyto „elektrické pionýrky s buržoazním rodokmenem“ vyrobili v plzeňské škodovce i díky patentovému řešení zakoupenému u švýcarských strojírenských firem. Na stroje navázala výroba lokomotiv řady E 499.1, které vznikaly bez využití licenčních prvků. Těch opustilo brány škodovky v letech 1957-1959 celkem 61 kusů včetně jednoho prototypu, který se od sériových strojů zásadně lišil především vzhledem. Domovem prototypu bylo po celou dlouhou dobu depo Praha-Vršovice. Kvůli své jedinečnosti a z toho vyplývajícím odlišnostem v údržbě a opravách byla lokomotiva často odstavována z provozu a na počátku 90. let dokonce zrušena. Nakonec se jí ale podařilo vrátit a udržet ve stavu provozních lokomotiv a dnes je součástí sbírek ČD Muzea Lužná u Rakovníka.
Označení | 140| původní E 499.101 |
Rok výroby | 1957 (v provozu do 2007) |
Napájecí soustava | 3 kV= |
Max. rychlost | 120 km/h |
Trval. výkon | 2032 kW |
Max tažná síla | až 345 kN |
Hmotnost | 84 tun |